Gewiste Android smartphones nog vol persoonsgegevens
ABits of Freedom
Bits of Freedom: Nederlandse wet op netneutraliteit dreigt te verdwijnen
Slapend Winkelglas
Startup maakt 'slapend winkelglas' wakker
Android Brillo
Mogelijk aparte Androidversie voor Internet of Things
Winkelruit
Store of the Future krijgt interactieve winkelruit
Google Yahoo
Sentiment rondom mobiel betalen is gekeerd
Google Yahoo
Yahoo test Google als motor van zoekmachine
Facebook Analytics
Betere analytics voor Facebook video
Pinterest koop knop
Online heeft grote invloed op offline winkelverkopen
ING Contactloos betalen
ING lanceert app voor contactloos betalen
KPN TV
KPN zet belangrijke stap in televisie
Media
Netto mediabestedingen in 2014 gestegen tot 4,63 miljard euro
John Lewis
Helft van de onlinebestellingen John Lewis in de winkel opgehaald
Europesche vlag
Europees e-commerce keurmerk ook voor leden Thuiswinkel.org
Windows 10
Introductie besturingssysteem Windows 10 op 29 juli ?
Apple Pay
Apple Pay nog geen succes
Eten Bezorgen
Base maakt van app je bezorgadre
Chrome
Nieuwe Chrome beperkt Flash-gebruik
network
Link Building Basics
Link Building
Link Building is een ambacht opzich. Het is vrijwel altijd de meest uitdagende en tijdrovende deel van het SEO's werk, maar ook het meest cruciaal voor succes. Link building vereist creativiteit, inzet, en vaak een begroting. Geen twee link building campagnes zijn hetzelfde, en de manier waarop je kiest om Links op te bouwen hangt sterk af van de karakter van de website. Hieronder worden drie basistypen van koppelingen nader besproken.
De drie vormen
"Natuurlijk" Redactionele Links die van nature worden gekoppeld door sites of pagina's aan uw site inhoud of bedrijf. Deze links vereisen geen specifieke actie van de SEO, anders dan de creêren van waardevol inhoud .
Handmatig "Outreach" Link Building de SEO creêert deze links door contact op te nemen met bloggers met het verzoek voor een koppeling van een sites of een hyperlink. Dit kan een gratis of een betaalde link zijn. De SEO onderbouwd zijn verzoek door uit te leggen waarom de linkruil in het belang is voor het plaatsen op de website van de ontvanger.
Zelf Gemaakt, "Non-Editorial" vele duizenden websites bieden elke bezoeker de mogelijkheid om een link mee te plaatsen in een reactie op bijvoorbeeld een artikel, forum handtekeningen, blog commentaar, of gebruikersprofielen te creêren. Deze type links hebben de laagste waarde, maar kan in het totaal, nog steeds een waardevolle Link Building waarde voor sommige sites hebben.
In het algemeen blijven zoekmachines de meeste van dit soort koppelingen devalueren, en in sommige gevallen is het bekend dat dit soort sites om deze links worden bestraft. Vandaag de dag worden deze vormen van koppelingen vaak beschouwd als spammen en moeten met de nodige voorzichtigheid worden toegepast.
Het is aan de SEO om een selectie te maken welke van deze type Link Building het hoogste rendement op de investering zal hebben. Als algemene regel geldt, dat het verstandig is om zo groot en gevarieerd mogelijke link profiel op te bouwen, omdat dit de beste zoekmachine resultaten oplevert.
Elke link building patroon dat niet-standaard, onnatuurlijk, of manipulatie vertoont zal uiteindelijk door de oprukkende zoekalgoritmen afgestraft worden.
Date:
Link Building
Flat Design vs Material Design
Material Design
Na de introductie van Microsoft's UI taal, is het nu tijd voor de nieuwe Material Design richtlijnen van Google. Het zijn de nieuwe esthetische richtlijnen wat een vervolg is op de Flat Design trends van Apple, die nu meer en meer toegepast worden.
Hoewel sommigen hebben beweerd dat er problemen zijn met Flat Design op het gebied van gebruikers interfaces, is de algemene opvatting dat het een goede techniek is voor webdesign.
Dit heeft te maken met de wijze hoe wij de content op het web tot ons nemen, alsmede de achterliggende technologie waar webpagina's op werken. Flat Design leent zich tot minimalistische uitgangspunten, die op zijn beurt weer resulteert in minimalistische webdesign die overzichtelijk, snel, en op de inhoud consenteren.
Dit geeft niet alleen een aantrekkelijk esthetisch beeld, maar het is ook nog eens zeer praktisch.
De bezoekers worden minder afgeleidt waardoor zij de content meer gaan waarderen.
Ontwerp van Meterial is iets wat Google onthulde dit jaar als hun nieuwe richting voor mobiele (en design in het algemeen). "Material," om Google korte citeren, "is de metafoor. Wezenlijke metafoor, het is de verenigende theorie over gerationaliseerde ruimte en een systeem van beweging. Ons materiêle is gebaseerd op tastbare werkelijkheid, geïnspireerd door onze studie van inkt en papier, maar toch toegankelijk voor verbeelding en magie. "
Met Google Hotel Finder kunt u eenvoudiger hotels vergelijken en boeken die op internet beschikbaar zijn. Probeer het uit op google.com/hotels.
U kunt met Google Hotel Finder het volgende doen:
Hotels zoeken op basis van de informatie die u belangrijk vindt, zoals prijs, locatie en gebruikersbeoordelingen.
Correcte en gedetailleerde informatie bestuderen over die hotels.
Locatiegegevens weergeven om te besluiten waar u wilt verblijven.
Uw favoriete keuzes bijhouden met de knop Opslaan.
Contact opnemen met hotels en aanbieders om een kamer te reserveren of om meer informatie te vragen.
Google Hotel Finder gebruiken
Zoeken
U kunt beginnen door te zoeken naar een stad, bezienswaardigheid, adres of hotelnaam in het vak boven aan de pagina op google.com/hotels. Terwijl u typt, worden suggesties onder het tekstvak weergegeven. Klik op een suggestie om uw zoekopdracht voor de suggestie te starten. U kunt ook beginnen door op een van de voorgestelde bestemmingen te klikken die onder het zoekvak worden weergegeven.
Zodra u een bestemming heeft geselecteerd, kiest u uw datums via de kalenders bij Datum selecteren om uw zoekopdracht te voltooien.
Als uw reisdatums nog niet vastliggen, kunt u de prijzen op verschillende datums vergelijken door rechts van de datumkiezers op het pictogram voor het staafdiagram te klikken. Er wordt een prijsdiagram weergegeven. Beweeg uw muisaanwijzer over de blauwe balkjes om prijzen te bekijken. Bekijken en aanpassen
Zodra u een locatie heeft opgegeven, wordt een lijst met hotels weergegeven die overeenkomen met uw zoekspecificaties. U kunt uw zoekopdracht verfijnen en focussen op de specifieke kenmerken waarnaar u zoekt. Hier volgen een aantal manieren waarop u dit kunt doen:
Filteren op voorkeuren: gebruik de filters onder het zoekvak om uw hotelzoekopdracht te beperken op basis van verschillende voorkeuren, zoals prijs, hotelklasse, hotelketen, gebruikersbeoordeling, voorzieningen en locatie (buurt/stadswijk). Meer informatie over het gebruik van filters.
Resultaten sorteren: klik op de knop Sorteren en selecteer de factor waarop u de resultaten wilt sorteren.
Buurten bekijken: voor bepaalde steden kunt u hotels per buurt bekijken op de kaart. U kunt de lijst met buurten bekijken door het filter Locatie te openen.
De kaart gebruiken
Als u de kaartweergave wilt openen, klikt u op Kaart uitvouwen onder het kaartvoorbeeld. Zie De kaart gebruiken voor meer informatie.
Opslaan en kiezen
Zodra u een hotel ziet waarin u geïnteresseerd bent, klikt u erop om meer details weer te geven. Houd uw favoriete hotels bij door op de ster te klikken, zodat u ze opslaat en later kunt vergelijken. Meer informatie over het opslaan van uw favoriete keuzes.
Wanneer u een geschikt hotel heeft gevonden, kiest u een optie bij Een kamer boeken om de boekingspartner te selecteren waarbij u uw reservering wilt doen. Meer informatie over het boeken van een hotel.
Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overgedragen van informatie, data en kennis. Het wordt toegepast door journalisten in nieuws- en achtergrondartikelen, in financiêle jaarverslagen, in openbaar vervoerssystemen als verklarend beeld, en voor wetenschappelijke of educatieve doeleinden.
De term infographic is verkorting van de Engels term: "information graphics". In het Nederlands is dit begrip niet nader gedefinieerd en er bestaat geen overeenstemming, welke vormen van informatieontwerpen onder de "infographic" vallen.
De infographic is een grafische weergave van informatie in de vorm van grafieken, diagrammen of strip-achtige illustraties. Binnen deze vormen wordt gebruikgemaakt van bijvoorbeeld fotografie, lijntekeningen, kleurcoderingen, teksten, cijfers, of een combinatie ervan. Alle elementen in die infographics geven informatie over actuele gebeurtenissen, of bevat een analyse van de gebeurtenissen of becommentarieert deze juist. Maar de infographic kan ook gerelateerde achtergrondinformatie weergeven.
Volgens Nigel Holmes rekent men de gewone kaart, die informatie over de omgeving weergeeft, niet tot de infographics. Infographic zijn gekoppeld aan processen of gebeurtenissen en tonen daarover gegevens. Deze gebeurtenis kan fictief zijn, gelogen, of duizenden jaren geleden plaats hebben gevonden. Dat zorgt wel weer voor een volgende onderverdeling in de infographics. Namelijk een onderverdeling naar de toepassing van de infographic. Die onderverdeling is gekoppeld aan de tijd die beschikbaar is om de infographic te fabriceren, waaraan uiteraard een financiêle overweging aan ten grondslag ligt. Voor de infographics zorgt de tijdsdruk ervoor dat er twee stromingen zijn binnen de productie van deze visuele kunstwerken. Infographics worden gemaakt voor media met een langere ontwikkelingstijd en voor media die de actuele nieuwswaarde naar voren willen brengen. Infographics voor nieuwsmedia en voor tijdschriften (achtergronden). Het verschil tussen de pictogram en de infographic zit dus zowel in de vorm, de opzet en het doel als in de functie.
Date:
Material Design
Geheimen van een goede landingspagina
Landingspagina
Een landingspagina is een webpagina waarop de bezoeker aankomt of op "land" nadat diegene op een call-to-action button heeft geklikt. Een landingspagina wordt vooral gebruikt bij reclame of marketing doeleinden. Veelal wordt een landingspagina gebruikt als een standalone webpagina dat speciaal is ontworpen voor een enkel gerichte doelstelling, als belangrijkste laatste stap in een marketing strategie
Dit betekent dat een landingspagina geen algemene navigatie zou moeten hebben die de landingspagina koppelt aan de primaire website. De belangrijkste reden hiervoor is, het voorkomen dat de bezoeker afdwaalt van de beoogde doel, het zal helpen om de bezoeker in de richting van uw beoogde conversie doel te krijgen.
Zorg voor een consistente look and feel zodat alle onderdelen de zelfde stijlelementen bevat en de bezoeker het traject als een geheer ervaart.
Waarbij de belangrijkste content direct bovenaan geplaatst is voorzien van een call-to-action button
Afdoende informatie bevat
Geen grote tekst blokken
Makkelijk leesbaar
Soorten Landing Pagina
Er zijn twee basistype landingspagia's
Click Through Landing Pages
Lead Generation (ook wel aangeduid als Lead Gen of Lead Capture pagina's).
Click Through landingspagina
Click Through landingspagina's (zoals de naam al impliceert) hebben als doel de bezoeker aan te sporen door te klikken naar een andere pagina. Meestal gebruikt in e-commerce trechters, kunnen ze worden gebruikt om een uitgebreide omschrijving van een product of aanbieding te geven om zo de bezoeker aan te sporen bij het maken van een aankoopbeslissing.
Wanneer inkomend verkeer van een gerichte advertentie direct leidt naar een winkelwagentje of registratie pagina zonder voldoende product informatie, resulteert dit tot een slechte conversies
Maar wanneer inkomend verkeer via een click through pagina komt, een gedetailleerde landingspagina, met als bestemming het winkelwagentje of registratie pagina, geeft dit een veel hogere kans op een goede conversie.
Lead Generation Landingspagina
Lead gen pagina's worden gebruikt om gebruikersgegevens, zoals een naam en e-mailadres te verzamelen. Met als doel om de verzamelde informatie op een later tijdstip te gebruiken voor een marketing campagne. Als zodanig zal een lead capture pagina een formulier bevatten begeleidt van een omschrijving wat je in ruil voor het invullen van uw persoonlijke gegevens krijgt, zoals bijvoorbeeld een Ebook of whitepaperWebinar
De omvang van de gevraagde persoonsgegevens kan een directe impact hebben op de conversie. Probeer de absoluut minimale hoeveelheid informatie op te vragen. Vraag alleen datgene dat nodig is om effectief de markt te benaderen van uw prospect. Bijvoorbeeld, vraag niet om een telefoon of faxnummer als er alleen behoefte is om de prospect te contacteren via e-mail.
Date:
Landingspagina
Google over de vindbaarheid van Onepage websites
Mobielverkeer
Websites in Nederland hebben gemiddeld 35 procent van hun verkeer via telefoons en tablets. Bij de meest mobiel geoptimaliseerde sites is dat 49,2 procent, aldus Europees onderzoek van Adobe.
De deze week in Londen gepresenteerde Adobe Digital Index liet al eerder zien dat mobiel sitebezoek in Europa sterker groeit dan in Amerika. Opvallend is dat bovendien dat verkeer specifiek van mobiele telefoons ook sterk stijgt. De gebruikte toestellen lenen zich er goed voor en steeds meer websites kunnen bovendien overweg met verkeer dat via de kleine schermen worden opgewekt.
Vergeleken bij koploper Engeland is Nederland nog een middenmoter. Aan de andere kant van de Noordzee is bij de beste sites driekwart van het verkeer afkomstig van telefoons en tablets.
Specifiek voor Nederland meldt de Adobe Digital Index:
Telefoon: gemiddeld 20,7%, beste sites 28% van het verkeer
Tablet: gemiddeld 14,2%, beste sites 21,2% van het verkeer
Het is verrassend om te zien hoe veel sneller Europa browsen op de smartphone oppakt, aldus Tamara Gaffney die honderd miljard sitebezoeken analyseerde in Belgiê, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Finland, Luxemburg, Noorwegen en Zweden. Europese sites gaan zo goed met het telefoonverkeer om dat Amerikaanse bedrijven daar een voorbeeld aan kunnen nemen.
Date:
Mobielverkeer
Google over de vindbaarheid van Onepage websites
Mobielverkeer
De Nederlandse startup Sagent werkt aan een soort PageRank voor anonieme bezoekers van een website. Deze score geeft aan waar de bezoeker in zijn aankoopfase zit. Zit hij dicht tegen een aankoopbeslissing aan, dan kan de site hem daarbij wat beter begeleiden. Is hij zich nog aan het oriênteren, dan wordt de bezoeker minder gestuurd.
Sagent bestaat nu ongeveer een jaar. De oprichters hebben verschillende achtergronden, van e-commerce tot kunstmatige intelligentie. In Nederland richt men zich grotendeels op de Twinkle Top 100. Klanten zijn onder meer KPN, Staples, BCC, Tele2, Kieskeurig en America Today. Hoewel de Amsterdammers nog wel eens worden vergeleken met bijvoorbeeld PersuasionAPI en Conversify, zien zij zelf grote verschillen.
Managing director Rodger Buijvoets: We hebben technologie ontwikkeld vanuit de overtuiging dat conversie-optimalisatie grotendeels geautomatiseerd moet kunnen worden. We zien duidelijk dat de markt behoefte heeft aan een oplossing die weinig inspanning vergt. Nu zijn sites nog vaak aangewezen op A/B testen en experimenten. Dat is allemaal behoorlijk tijdrovend. Daar komt bij dat negen van de tien testen geen positieve uitkomst geven voor verbetering. Wij proberen succesvolle conversiestrategieên en -tactieken te combineren met een voorspellende factor.
Dat heet predicitive analytics en is niets anders dan op basis van historische data patronen proberen te ontdekken, legt Buijvoets uit: Wij proberen te voorspellen met welke marketingboodschap bezoekers de grootste kans hebben om te converteren.
Sagent doet dat momenteel met twee producten. Het eerste heet Personalized productlabels. Op basis van individueel gedrag bouwt Sagent een profiel op en probeert men te achterhalen voor welk type verkoopargument de sitebezoeker het meest ontvankelijk is. Dat kan gevoeligheid voor schaarste of sociale bewijskracht zijn (Ook anderen bekeken dit product), of een voorkeur voor innovatie en vernieuwing. Dat kan handig zijn voor de elektronica-industrie, zegt Buijvoets.
De tweede oplossing heet Smart Notifications. Dit zijn overtuigende meldingen die de bezoeker over de aankoopdrempel heen moeten tillen. Zo kan hem worden verteld dat hij nog twee uur heeft om het product te bestellen zodat hij het morgen al in huis heeft. Op basis van onze analyses kunnen we zien of een product trending is, en dat kan weer een verkoopargument zijn om een bezoeker te overtuigen het product te kopen.
Een derde product dat binnenkort wordt gelanceerd heet Personalized Pricing. Daarbij wordt de prijs van het bekeken product 'on the fly' aangepast. Dit kan door een persoonlijke korting te tonen die per bezoeker verschilt, bijvoorbeeld omdat hij al klant is. We testen ook of een bezoeker gevoeliger is voor een procentuele korting of een absolute korting in euro's, ook wel behavioural economics genoemd. Over de gehele linie claimt Sagent conversie tussen de 5 en 20 procent te kunnen verbeteren.
Sagent gebruikt alleen anonieme gebruikersdata. Waar iemand vandaan komt, hoe vaak iemand komt en waar deze persoon op klikt. We kunnen bijvoorbeeld zien hoe vaak iemand van een productoverzicht naar een productdetail pagina gaat.
Het bedrijf werkt ook aan nieuwe technologie genaamd Sagent Score. Een soort van PageRank, die aangeeft waar de bezoeker in zijn aankoopfase zit. Buijvoets: Hoe dichter iemand bij koopfase zit, des te meer berichtgeving je kunt gebruiken. Maar dit wil je weer niet laten zien als iemand zich aan het oriênteren is, want dan werkt het averechts en irriterend.Sagent Score zal in de twee helft van 2015 worden uitgerold.
Date:
injection
Bron: Emerce
Google legt advertentie zwendel-economie bloot
injection
Het begint een ware plaag te worden, zegt Google. Programma's die stiekem advertenties 'injecteren' in de webpagina's die je bezoekt. Sinds begin 2015 heeft Google van Chromegebruikers al 100.000 klachten ontvangen. De overlast gaat voorlopig niet weg: er worden miljoenen mee verdiend.
Injectors zijn programma's die meestal met bepaalde gratis software meegeïnstalleerd worden en moeilijk zijn te verwijderen. Bij Chrome gaat het bijvoorbeeld om extensies die zich niet aan de regels houden.
De tactieken verschillen nogal: sommige programma's vervangen bijvoorbeeld bestaande advertenties op webpagina's. Anderen plaatsen banners onderaan het browserscherm. 5,1 procent van alle pagina-impressies op Windows en 3,4 procent van pagina-impressies op Macs bevatten volgens Google geïnjecteerde advertenties.
Google heeft door diverse Amerikaanse universiteiten een studie laten uitvoeren naar de economie achter deze software die volgende week wordt gepresenteerd op het IEEE Symposium on Security & Privacy. Google zelf bouwde een injectiedetector op verschillende Googlesites om de hele industrie in kaart te brengen.
De uitkomsten zijn tamelijk schokkend. Google identificeerde 50.000 browserextensies die de browser als het ware kaapten om advertenties te injecteren. Affiliates gebruiken allerlei trucs om die software geïnstalleerd te krijgen. Zij krijgen een commissie voor elke keer dat gebruikers op die advertenties klikken. 30 procent van de programma's is ook nog eens ronduit malicieus, bedoeld om wachtwoorden te ontvreemden.
Ongewenste advertentie-injectors zijn volgens Google geen onderdeel van een gezond advertentie-ecosysteem, maar van een grijs gebied dat gebruikers, adverteerders en uitgevers schaadt. En er wordt enorm veel geld mee verdiend. Superfish.com injecteerde zeker 16.000 advertenties ter waarde van 35 miljoen dollar in 2013. De Yontoo browserplug-in injecteerde bij 4,5 miljoen Facebookgebruikers advertenties, waarmee de makers 8 miljoen dollar verdienden.
Ongeveer 25 partijen houden zich bezig met het serveren van die advertenties, naast Superfish bijvoorbeeld ook Jollywallet. Grote adverteerders als Sears, Walmart, Target en eBay betalen voor het advertentieverkeer zonder zich te realiseren hoe het tot stand is gekomen.
Google heeft inmiddels technieken ontwikkeld om Chromegebruikers te waarschuwen voor ongewenste software en heeft ook adverteerders geïnformeerd. Google zegt de afgelopen tijd alleen 192 mailleuze Chrome-extensies te hebben verwijderd die 14 miljoen gebruikers troffen.
Hoewel ook Internet Explorer en Firefox voor deze doeleinden worden gebruikt, heeft Chrome is met name last van. Toch wil Google injectors an sich niet verbieden, omdat de technologie ook voor nuttige doeleinden kan worden ingezet en gebruikers zelf een keuze moeten kunnen maken. De overlast is ook niet overal gelijk. Vooral Zuid-Amerika, Zuid Aziê en Zuidoost Aziê hebben er veel last van, in Europa en de VS veel minder. Het slechte nieuws is volgens de onderzoekers dat de overlast moeilijk is de bestrijden omdat er zoveel partijen bij zijn betrokken.
Date:
injection
Bron: Emerce
Google lanceert koop nu-knop
google shopping
Google gaat een nieuwe koop nu-knop lanceren bij zijn zoekresultaten. Daarmee wil het bedrijf de concurrentie aan met Amazon en eBay.
Boven de zoekresultaten komt voortaan een kop genaamd Shop on Google te staan, voor zover het een gesponsorde advertentie betreft. Google laat normale zoekresultaten dus ongemoeid.
Wanneer consumenten op de knop drukken, worden ze naar een andere Google-pagina geleid waar ze het desbetreffende artikel kunnen kopen. Met aanpassing van bijvoorbeeld kleur of maten.
Google zelf verkoopt overigens niets, maar faciliteert het verkoopproces voor derden.
De optie wordt mondjesmaat uitgerold. Naar verluidt is warenhuis Macy's de eerste grote klant van de Koop Nu-knop.
Date:
google shopping
Bron: Emerce
Tekort IPv4 wordt nu echt merkbaar
Network
We lazen er al veel langer over: het dreigende tekort aan IP-adressen. Inmiddels merken bedrijven het tekort dan ook echt. Microsoft is met zijn clouddiensten voor het eerst in de problemen gekomen. Er zijn geen (traditionele) IP-adressen meer.
De architecten van het internet hadden natuurlijk ook niet kunnen verwachten dat het zo hard zou gaan. Het zogenoemde IPv4 protocol waarmee alle websites van een uniek adres worden voorzien, dateert uit de jaren tachtig toen het internet in zijn kinderschoenen stond en het web nog moest worden uitgevonden.
Binnen IPv4 zijn slechts 4,3 miljard adressen beschikbaar en die zijn inmiddels voor een groot deel al vergeven via providers. Dat wil niet zeggen dat die allemaal in gebruik zijn, maar sommige bedrijven gaan het tekort nu echt merken. Dat komt niet alleen doordat er steeds meer webpagina's bijkomen, maar ook omdat er steeds meer apparaten aan het internet hangen (Internet of Things).
Microsoft is dit jaar voor het eerst zonder IP-adressen komen te zitten door de enorme groei van cloud- en enterprise producten. Er zijn lapmiddelen ontwikkeld, maar die hebben weer als nadeel dat het internetverkeer wordt vertraagd. Microsoft blijkt intern nog een hoop apparaten te hebben gebaseerd op IPv4 technologie: van vaste telefoons tot beveiligingscamera's. Ook Facebook kampt met identieke problemen.
Je zou denken dat de overstap naar IPv6 het probleem oplost. In het nieuwe model van IPv6 is een veelvoud van IP-adressen beschikbaar. Een IPv6-adres is 128 bits lang en biedt daarmee een duizelingwekkend grote adresruimte.
Maar IPv6 is nog maar mondjesmaat beschikbaar. In februari meldde de Stichting IPv6 Nederland dat nog maar zo'n zes procent van alle internetters wereldwijd beschikt over IPv6. De verdeling over de verschillende landen is zelfs extreem te noemen. En kleine selectie in Europa: Belgiê zit op 30 procent, Nederland haalde een paar maanden geleden bijna de 3 procent, Engeland zit op 0,3 procent en Italiê komt nog niet verder dan 0,03 procent.
Aan de kant van de hardware is niet echt een probleem. Smartphones, tablets, laptop en desktop pc's weten al langer raad met IPv6. Maar bij internetmodems wordt het een ander verhaal.
's Lands grootste kabelaar Ziggo is pas recentelijk begonnen met de uitrol van IPv6 adressen. Daarvoor bood alleen XS4ALL het aan. En ook bij Ziggo gaat het nog maar om een beperkt aantal klanten. Ziggo-klanten met een Cisco 3925, Cisco 3928, Ubee EVW 320 en een Ubee EVW 321b-router zijn als eerste aan de beurt. Ziggo schakelt automatisch de firewall in voor het IPv6-verkeer omdat alle apparaten op het interne netwerk van de klant ook een publiekelijk IPV6-adres krijgen.
IPv4 adressen inruilen voor IPv6 adressen gaat niet. De twee protocollen werken niet samen. Met een IPv6 apparaat is geen IPv4 website te benaderen, en omgekeerd.
Geen wonder dat veel bedrijven geen zin hebben om hun Ipv4 website om te bouwen naar Ipv6. Het bereik zou dan sterk teruglopen. Maar 14 procent van de duizend grootste websites hebben IPv6. Het gaat heel lang duren voordat IPv4 wordt uitgefaseerd.
Experts verwachten dat het aantal beschikbare IPv4 adressen deze zomer echt op is. De versnelde uitrol van IPv6 wordt dan echt noodzakelijk.
Date:
Network
Bron: Emerce
ewiste Android smartphones nog vol persoonsgegevens
Android
Een Android smartphone die wordt teruggezet naar fabrieksinstellingen blijkt nog steeds gebruikersgegevens te bevatten. Dat hebben onderzoekers van de University of Cambridge vastgesteld.
Onderzoekers Laurent Simon en Ross Anderson troffen op 21 tweedehands toestellen met Gingerbread en Jelly Bean-versies van Android tal van gegevens aan, zoals e-mails, tekstberichten en toegangstokens.
Erger was dat in 80 procent van de gevallen men de Google toegangscode kon achterhalen om bewaarde e-mails, contacten, WiFi-wachtwoorden en andere data te verzamelen.
Volgens Anderson hangt het van het toestel af. Googles eigen smartphones (onder de naam Nexus)zijn in dit opzicht tamelijk veilig, maar gebruikers laten vaak ook steken vallen omdat ze zwakke wachtwoorden gebruiken. Zeker 500 miljoen Android smartphones zouden wel eens gevoelige informatie kunnen achterlaten, zo vermoeden beide onderzoekers.
Date:
Android
Bron: Emerce
Mogelijk aparte Androidversie voor Internet of Things
Bits of Freedom
Bits of Freedom vreest dat de Nederlandse wet op de netneutraliteit zal worden vervangen door zwakkere Europese regels en de Nederlandse internetter keuzevrijheid verliest.
Het Nederlands parlement nam in 2012 met een grote meerderheid een wet op netneutraliteit aan. Internetaanbieders mogen daardoor niet meer bepalen welke diensten internetters wel of niet kunnen gebruiken. Op dit moment onderhandelen het Europees Parlement en de Raad van Ministers over nieuwe Europese regels. Het ziet ernaar uit dat de uitkomst binnen een paar dagen rond kan zijn.
Gelekte teksten laten zien dat het Europees Parlement onder steeds meer druk staat om toe te geven aan de belangen van van de grote lidstaten en hun telecomindustrie en om de sterke positie los te laten die zij een jaar geleden nog innam: die voor echte netneutraliteit, zegt Floris Kreiken van Bits of Freedom. In wat de laatste uren van de onderhandelingen kunnen zijn, is het de vraag wat Nederlandse Europarlementariêrs nog doen om op te komen voor de belangen van de Nederlandse internetter.
Ook voor Nederlandse start-ups is dit een slechte ontwikkeling, meent Bits of Freedom. Het internet is altijd een open platform geweest, waar iedereen nieuwe diensten aan toe kon voegen. Dat verandert als providers bepaalde diensten voorrang mogen geven boven anderen, om zo hun eigen belangen of die van andere grote bedrijven te beschermen. Iedereen die op een zolderkamer een fantastische website of app ontwikkelt, verliest zo een eerlijke kans dat deze door een groot publiek wordt gevonden.
De Raad heeft onder andere de definitie van netneutraliteit niet eens opgenomen in de wetstekst, zegt Bits of Freedom. Ook wil de Raad mogelijkheden geven aan providers om meer geld te vragen aan ofwel dienstenaanbieders of gewone internetters door een vage gedefinieerde "gespecialiseerde diensten".
Date:
Bits of Freedom
Bron: Emerce
Startup maakt 'slapend winkelglas' wakker
Slapend Winkelglas
De Nederlandse startup WindowSketch hoopt een nieuwe nichemarkt aan te boren met interactieve advertenties op winkelruiten. Slapend glas wakker maken, zo formuleert initiatiefnemer Floris Sanders het. Deze zomer is de primeur bij een niet nader genoemde landelijke retailer.
Windowsketch heeft een samenwerking opgezet met de Belgische producent Barco, bekend van projectoren die beeld tonen op speciaal zonwerend folie. Dit houdt zonlicht tegen van buiten, maar niet de content die je wilt tonen.
Software stemt de getoonde content af op externe factoren, bijvoorbeeld schattingen van het geslacht en de leeftijd van toekijkende klanten.
De startup uit Oss is opgericht door Floris Sanders, telg van de Sanders Retail Groep. Hij gelooft dat projectie veel goedkoper is dan het handmatig inrichten van winkelruiten. De Barco projectoren draaien 20.000 uur zonder onderhoud. Voor de opstelling is een hangende projector op ongeveer anderhalve meter van de winkelruit raadzaam. Het zijn eigenlijk theaterprojectoren. Er zijn ook wel andere oplossingen, met speciale lenzen, zodat je de projector dichter bij het raam kunt zetten.
Een proefopstelling staat bij de HEMA in Oss, en volgens Sanders is hij in onderhandeling met de keten. De landelijke uitrol is niet bij de HEMA, laat hij aan Emerce weten. Ik mag de naam nog niet onthullen.
Date:
Slapend Winkelglas
Bron: Emerce
Mogelijk aparte Androidversie voor Internet of Things
Android Brillo
Google werkt aan een speciale Androidversie voor de Internet of Things met minimale geheugeneisen. Dat beweert in elk geval de site The Information aan de vooravond van de ontwikkelaarsconferentie van Google vanavond in San Francisco.
De huidige Androidversies zijn aangewezen op hardware met minimaal 512 MB aan geheugen. De nieuwe Androidversie Brillo kan uit de voeten met 32 of 64 MB.
Google zou de software bedoeld voor verlichting, thermostaten of koelkasten nog steeds onder de noemer Android willen vrijgeven.
Op het jaarlijkse I/O congres wordt zo goed als zeker Android 6 of M (voor Muffin of Marshmallow) voorgesteld, die mogelijk pas dit najaar of volgend jaar het levenslicht zal zien. Naar verluidt kunnen gebruikers in deze versie per app bepalen wat wel of niet is toegestaan, iets dat in iOS al veel langer mogelijk is. Grote veranderingen worden, zo kort na Android Lollipop, niet verwacht.
Er is vanavond ook nieuws rond gaming op Android TV en Android Wear, de systeemsoftware voor slimme horloges. Daarnaast zal Google zijn nieuwe betaalsysteem Google Pay officieel lanceren.
En of Google ze vandaag al gaat aankondigen, is nog onduidelijk, maar volgens Android Police komen er dit najaar weer twee nieuwe Nexus smartphones, de een ontwikkeld samen met LG, en de andere door Huawei. LG gaat een kleinere 5,2 inch Nexus ontwikkelen gebaseerd op een Snapdragon 808 processor. Huawei komt met een groter model (codenaam: Angler) van 5,7 inch. Naar verluidt komt er dit jaar geen Nexus tablet.
De livestream van Google I/O begint vanavond om 18.30 uur Nederlandse tijd.
Date:
Android Brillo
Bron: Emerce
Store of the Future krijgt interactieve winkelruit
Winkelruit
De Nederlandse startup WindowSketch die interactieve advertenties op winkelruiten wil projecteren, krijgt al meteen concurrentie. In New Babylon Den Haag wordt bij de Store of the Future die 23 juni opengaat, een digitale winkelruit van Glass Shop Wall gedemonstreerd.
Een nieuw type beamer projecteert vanaf de onderkant op het gemodificeerde glas. Winkeliers en verhuurders kunnen met het projecteren van videocontent op de ruit extra inkomsten genereren. Ook kan de Glass Shop Wall gebruikt worden voor het weergeven van bijvoorbeeld advertenties, stadsinformatie en zogenoemde amber alerts. Er komt een mobiele applicatie waarmee content eenvoudig aangepast kan worden.
Het initiatief komt van Wesley Weerdenburg die als retail innovator is verbonden aan de Retailagenda, in het leven is geroepen door het Ministerie van Economische Zaken.
Winkelruiten bepalen voor een groot gedeelte de sfeer van een winkelgebied. Met Glass Shop Wall kan een eerste indruk van de consument volgens Weerdenburg dynamisch beïnvloed worden. Als een winkelier op dit moment gebruik maakt van video in zijn etalage, gebeurt dit vaak door middel van een scherm of ondoorzichtig folie. Hierdoor gaat het open karakter van een etalage verloren. Glass Shop Wall biedt het beste van twee werelden. Zelfs buiten openingstijden kan productinformatie getoond worden, terwijl er overdag, indien gewenst, zonder beperking van het zicht naar binnen gekeken kan worden.
Store of the Future is het kleinste innovatieve warenhuis van Nederland. Hier tonen diverse partijen retailinnovaties.
Date:
Winkelruit
Bron: Emerce
Sentiment rondom mobiel betalen is gekeerd
Mobile Payment
Een paar jaar geleden lieten Europese consumenten zich terughoudend uit over mobiel betalen. Nu zegt bijna de helft geïnteresseerd te zijn in de mogelijkheden om met zijn mobiele telefoon te betalen.
Mobiel betalen wordt in het onderzoek van VISA Europe wel breed gedefinieerd, want naast aankopen van apps en shoppen op m-commercesites valt daar ook contactloos betalen onder. Zoals we nu met een bankpasje bij de kassa wapperen, doen we dat over een paar jaar vaker met de telefoon.
Europeanen gaven in 2012 gemiddeld twaalf euro uit via hun mobiel, stelt het rapport. In 2020 zal dat 35 euro zijn. Die cijfers zijn zo hard als de gehanteerde onderzoeksvariabelen en kunnen er in een ander rapport weer anders uitzien.
De mobiele baas van VISA in Europa, Jeremy Nicholds, benoemt de onderliggende trend die op alle markten zichtbaar is. De groei in mobiel betalen kan nog groter uitpakken als je kijkt naar contactloos betalen. Dat groeide afgelopen twaalf maanden met een factor drie. Contactloos en verbeteringen op het gebied van e-commerce hebben de weg geplaveid voor de volgende generatie mobiele betaaltechnologieên. Ik denk dat mobiel betalen in de komende maanden al mainstream wordt.
Date:
Mobile Payment
Bron: Emerce
Yahoo test Google als motor van zoekmachine
Google Yahoo
Sinds kort is Yahoo niet meer exclusief gebonden aan Microsoft Bing als motor van zijn zoekmachine en daarom zijn testen zichtbaar van een samenwerking met Google.
SEObook signaleert dat Yahoo testen doet met de zoektechnologie van Google. Achter de schermen wordt bekeken of de zoekresultaten van Google betere doorkliks opleveren. En omdat daarbij ook Google AdWords worden getoond, kijkt Yahoo ook naar wat het dat financieel oplevert.
Onder het nieuwe contract met Microsoft hoeft Yahoo op de desktop nog maar 51 procent van tekstreclame bij de zoekresultaten te betrekken van Bing. De rest mag uit eigen gelederen komen of van derden.
Toen Yahoo zich jaren geleden tot een echte zoekmachine ontwikkelde, gebruikte het daarvoor de technologie van Google. De huidig CEO van Yahoo is een oud-topvrouw van Google. Dat houdt overigens niet in dat Google per definitie de nieuwe partner van Yahoo wordt. Het bedrijf zegt tegen Searchengineland namelijk dat dit slechts een van meerdere partijen waarmee testen worden gedaan.
Date:
Google Yahoo
Bron: Emerce
Facebook Analytics
Betere analytics voor Facebook video
Facebook geeft video-uitgevers voortaan meer inzicht in de prestaties van hun video's via Page Insights. Voorheen was dat ook mogelijk, maar moesten gegevens eerst worden geêxporteerd naar bijvoorbeeld een Excel-bestand.
Uitgevers kunnen nu gedetailleerd inzoomen op criteria als autoplay versus clicked-toplay en organisch versus betaald, maar ook naar het kijkgedrag gedurende een dag. Uiteraard wordt ook het bereik aangegeven.
Facebook wordt het belangrijkste videoplatform naast YouTube en recentelijk zijn er zelfs meer video's op Facebook dan op YouTube geplaatst.
Online heeft grote invloed op offline winkelverkopen
Een op de drie verkopen in een fysieke winkel is in het proces tot de transactie beïnvloed door informatie van internet. Winkeliers, zegt Deloitte, moeten de hele ervaring rondom winkelen beter aansluiten op de belevingswereld van hun klanten.
Een steekproef onder tweeduizend consumenten leert het adviesbureau dat internet niet alleen kanibaliseert op de offline retail maar ook kansen biedt. De onderzoeksresultaten laten namelijk zien dat bij dertig procent van de offline transacties in winkels de consument hulp heeft ingeroepen van vast of mobiel internet.
Ze hebben via socialmedia gekeken welke ervaringen andere kopers van een bepaald product hebben. Of ze kijken op vergelijkingssites naar aanvullende prijs- en productinformatie. De consument komt beter beslagen ten ijs als hij over de drempel komt.
Consumenten die gebruik maken van digitale apparaten voor en tijdens hun zoektocht naar een product zijn zelfs 48 procent sneller geneigd om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan dan consumenten die dit niet doen. En Nederlandse consumenten die bij hun oriêntatie gebruik maken van social media zijn 32 procent sneller geneigd om dezelfde dag nog een aankoop te doen. Een andere opvallende uitkomst is dat een vijfde van de Nederlandse consumenten meer besteedt in fysieke winkels als gevolg van het gebruik van digitale kanalen. Daarbij spelen onder meer suggesties voor aanvullende producten een rol, aldus Deloitte in een toelichting bij het rapport Navigating the New Digital Divide.
Daarin valt ook de lezen dat de rol van de verkoper in winkels verandert. Consumenten vragen niet meer naar de prijs van een artikel, want zoeken dat in 54 procent van de gevallen zelf op als ze in de winkel staan. Voorts wil vier op de tien van hen net zo lief met zijn mobiel betalen, per iDeal bijvoorbeeld, om maar niet langs de kassa te hoeven.
Victor Hoong, director en retail expert binnen Deloitte Digital adviseert: Retailers dienen de customer journey in kaart te brengen en te kijken op welke momenten in het oriêntatiefase de consument open staat voor digitale beïnvloeding. Hoe groot die beïnvloeding is, is per productcategorie weer anders, er is dus geen one size fits all-methode. Om consumenten te bereiken is puur focus op verkoop niet voldoende, retailers moeten ook een digital experience bieden die aansluit op de klantbeleving in de winkels.
Date:
Pinterest koop knop
Bron: Emerce
ING lanceert app voor contactloos betalen
ING Contactloos betalen.
ING brengt deze zomer een Android-app op de markt waarmee klanten met hun mobieltje contactloos kunnen betalen in de winkel.
De portemonnee als drager van betaalmiddelen wordt daarmee overbodig. Althans, voor zover die klanten kleine aankopen doen bij de tienduizenden winkels wiens kassa's NFC-betalingen ook ondersteunen.
De app werkt vanaf Android 4.4 (Kitkat) en werkt in tandem met Mobiel Bankieren-app. Op dit moment vinden bij de bank de laatste interne testen plaats. Dat is de laatste fase voor de publieke lancering.
ING heeft afgelopen kwartalen 6,5 miljoen passen met NFC-technologie verstrekt. Die technologie is de basis voor contactloos betalen. Tot en met mei werd door deze klantengroep ruim 13 miljoen keer op deze manier betaald.
Date:
ING Contactloos betalen
Bron: Emerce
KPN TV
KPN zet belangrijke stap in televisie
KPN zal maandag in Den Haag een nieuwe strategie rond televisie toelichten. Dan wordt formeel de over-the-top dienst Play van KPN aangekondigd, waarmee het bedrijf zich vooral op jongeren wil richten.
KPN wil naar eigen zeggen als eerste Nederlandse provider inspelen op het veranderende kijkgedrag in Nederland. Veel Nederlanders willen geen apart televisie-abonnement meer, maar willen wel kijken via smartphone of tablet.
Het Play-platform moet beschikbaar komen op Android en iOS, en biedt toegang tot films, series en live tv-zenders. Ook niet KPN-abonnees moeten de dienst kunnen gebruiken, via elke willekeurige aanbieder. Chromecast kan worden gebruikt om de programma's ook op een groot tv-scherm te bekijken.
KPN Play is met een groep van 300 gebruikers getest, en vanaf juli zal het aantal testers worden vergroot. De uitnodigingen daarvoor zijn deze week verstuurd. Het is nog niet bekend wanneer het product precies beschikbaar komt, maar dat zal vermoedelijk ergens in het najaar zijn.
KPN heeft eerder geprobeerd om livetelevisie aan te bieden via de mobiele telefoon. Dat ging destijds via het DVB-H netwerk, met toestellen van LG en Samsung. Op het hoogtepunt had het bedrijf 40.000 betalende kijkers, maar in 2011 besloot KPN ermee te stoppen omdat er geen nieuwe toestellen met de standaard op de markt kwamen.
Of Play van KPN via 4G zal worden aangeboden is nog niet duidelijk. Omwille van de kosten zal het gebruik voorlopig beperkt blijven tot het internet thuis. KPN moet dan wel concurreren met veelal aantrekkelijke Triple Play-pakketten.
Date:
KPN TV
Bron: Emerce
Netto mediabestedingen in 2014 gestegen tot 4,63 miljard euro
Media
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2014 1,9 procent gestegen naar 4,63 miljard euro. In absolute bedragen betekent dat een stijging van 85 miljoen. Op print en sponsoring na zagen alle mediumtypen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte toenemen, zo blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2014 dat Nielsen binnenkort publiceert.
In 2013 was er onder slechtere economische omstandigheden nog sprake van een krimp van de netto mediabestedingen van 3,4 procent. En waar internet vorig jaar nog zorgde voor een rem op de daling van de totale netto mediabestedingen, zorgde printmedia nu voor een rem op de groei. Zonder gedrukte media zou er sprake zijn geweest van een toename van meer dan 5 procent. De tweedeling tussen print en non-printmedia is al sinds het uitbreken van de economische crisis eind 2008 zichtbaar. Waar non-print herstel vertoont zodra de economie weer enigszins aantrekt, blijven de printmedia rode cijfers schrijven.
De toename van de netto mediabestedingen was in 2014 het grootst bij internet. Voor het eerst sinds 2011 was die groei weer behoorlijk: 11,3 procent. Ook televisie kende een goed jaar, met name de eerste helft was sterk. De tweede helft was duidelijk minder, maar per saldo bedroeg de groei 3,2 procent. Dat was mede te danken aan de grote sportevenementen en de uitstekende prestaties van Oranje op het WK Voetbal in Braziliê. Het positieve resultaat van deze mediumtypen droeg in grote mate bij aan de groei van de totale markt. Gezamenlijk zijn ze goed voor iets meer dan de helft van de totale netto mediabestedingen, aldus Nielsen
Dagbladen zagen de advertentie-inkomsten in 2014 dalen met 8,5 procent. Dat was fors minder dan de afname van bijna 16 procent een jaar eeder.
Radio zag de bestedingen in 2014 met ruim 2,5 procent stijgen, nadat het ook al in 2013 als een van de weinige mediumtypen een plus kon noteren.
Date:
KPN TV
Bron: Emerce
Helft van de onlinebestellingen John Lewis in de winkel opgehaald
John Lewis
De helft alle online orders in het Britse warenhuis John Lewis wordt in de winkel opgehaald. Dat vertelde Simon Russel, directeur retailontwikkeling, gisteren op Teradata Connect in Londen. Dat vinden we zelf best een prestatie, want we hebben in heel het Verenigd Koninkrijk eigenlijk maar veertig eigen winkels.
De al jaren geleden geïntroduceerde omchichannel formule van John Lewis blijkt te werken: online klanten die ook in de winkel kopen, geven gemiddeld meer dan drie keer zoveel geld uit. Als iets niet te koop is in de winkel kan het via een tablet worden besteld.
Belangrijker is wellicht dat klanten hun bestelling in de winkel altijd kunnen annuleren en omruilen voor iets anders. Of als het kleding betreft die nog even kunnen aantrekken. De bestellingen van John Lewis zijn ook op te halen bij ruim 300 Waitrose winkels. Die zelfs paskamers hebben ingericht voor John Lewis-klanten.
Met de omnichannelstrategie keert John Lewis naar de waarden van weleer, vertelde Russel. Zo'n 150 jaar geleden werd de klant persoonlijk ontvangen, waarna de bestelling aan huis werd bezorgd. De winkelomgeving is in feite de keuken of de woonkamer geworden. Wij proberen klanten te helpen met hun oriêntatie, maar wat we zien is dat ze graag ook in de winkel komen voor inspiratie. Daar moet de beleving optimaal zijn. Van klantenservice is de nadruk komen te liggen op customer experience.
Het bedrijf geldt in alles als een voorloper: Click & collect werd al in 2008 geïntroduceerd en John Lewis loopt in eigen land nog steeds voorop met gratis bezorgen. Vorig jaar heeft de retailer een incubator opgericht met Sara Murray van Confused.com en investeerder Luke Johnson om nieuwe retailinnovaties te ontwikkelen.
Toch is digitale deel van de omzet (nu zo'n 36 procent) nog altijd bescheiden. John Lewis heeft buitenlandse websites opgezet, maar volgens Russel zorgen die nog niet voor veel omzet. We hebben vooralsnog geen internationale ambities. We zijn trots op het bereikte resultaat, maar er zijn nog steeds steden in Engeland waar we geen winkel hebben. Birmingham en Leeds bijvoorbeeld, en die moeten eerst worden voorzien.
Date:
John Lewis
Bron: Emerce
Europees e-commerce keurmerk ook voor leden Thuiswinkel.org
Europesche vlag
Ecommerce Europe lanceert een internationaal keurmerk, dat ook beschikbaar wordt gesteld aan de leden van Thuiswinkel.org.
De Europese koepel van nationale thuiswinkelorganisaties heeft onderzoek gedaan naar de drempels van verkopen over de grens. Daaruit blijkt dat bij verkopen over de grens de belangrijkste uitdagingen liggen bij verschillende wet en regelgeving, een gebrek aan transparantie bij leveringen en verschillen in belastingen en btw.
Daarnaast is er grote vraag naar een pan-Europees online betaalsysteem. Retailers en consumenten hebben verder juridische zekerheid nodig, onder andere op het gebied van gegevensbescherming en leveringsvoorwaarden.
Het nieuwe keurmerk zal crossborder e-commerce moeten stimuleren door een betere bescherming van consumenten en webwinkeliers. Dat kan bijvoorbeeld door één pakket voorwaarden te creêren en deze voorwaarden duidelijk te communiceren. Vanaf september wordt het keurmerk in Europa uitgerold.
Date:
Europesche vlag
Bron: Emerce
Introductie besturingssysteem Windows 10 op 29 juli ?
Windows 10
Microsoft heeft de nieuwe versie van zijn Windows-besturingssysteem aangekondigd, de Windows 10. De nieuwe besturingssysteem zal beschikbaar zijn vanaf 29 juli. De nieuwe functies zijn voorzien van een persoonlijke digitale assistent, genaamd Cortana. Hierin zal de browservenster Internet Explorer vervangen worden door de nieuwe webbrowser genaamd Windows Edge
Microsoft geeft aan dat op dit moment vier miljoen Windows Insiders de Windows 10 aan het testen zijn. De nieuwe Windows besturingssysteem is sneller en opent ook sneller dan dat we tot op dit moment gewend zijn van Windows-besturingssystemen en verder zal het vele nieuwe functies bevatten. Zij claimen met de lancering van Windows 10 de meest veilige platform. Het product maakt gebruik van Windows Defender als anti-malware bescherming.
Ook nieuw zijn de vele apps op Windows 10 voor foto's, video's, kaarten, e-mail, agenda en meer. De knop Start die we nog kennen uit de oudere systemen, is terug in Windows 10. Windows 10 gebruikt tegels om u te laten zien waar u zich bevindt en het geeft toegang tot uw meest gebruikte programma's. Voor entertainment komt er een integratie in het nieuwe besturingssysteem van de Xbox naar de pc via een Xbox app.
Microsoft komt met een gratis upgrade naar Windows 10 in het eerste jaar voor gebruikers van Windows 7 of Windows 8.1 . Dit is een geweldige deal voor degenen die aanvankelijk niet bereid waren om hun computer te upgraden.
Een nieuwe installatie van het besturingssysteem van Microsoft zal voor Windows 10 Home $ 119 gaan kosten en Windows 10 Pro komt op $ 199 voor degenen die niet beschikken over Windows 7 of 8.1.
Date:
Windows 10
Bron: Emerce
Apple Pay nog geen succes
Apple Pay
Apple Pay mag dan inmiddels door een kwart van de honderd grootste winkelketens in de Verenigde Staten worden geaccepteerd, een succes is de betaalmethode nog lang niet. Die conclusie trekt Reuters na een rondgang langs Amerikaanse retailers.
Bijna tweederde van de ketens die het betaalmiddel nog niet hebben omarmd, gaf aan Apple Pay principieel af te wijzen.
Als reden noemen ze de hoge kosten, onvoldoende vraag vanuit klanten en gebrek aan inzicht in klantgegevens. Wat ook meespeelt is dat sommige ketens al een eigen mobiel betalingssysteem hebben of daarvan gebruik gaan maken. Daartoe behoren Walmart en nog eens achttien grote retailers. Hun CurrentC wordt deze zomer verwacht.
De betaaldienst is nog niet actief in Europa, maar dat zou nog dit jaar moeten veranderen.
Apple krijgt ook nog concurrentie van Samsung. Dat bedrijf wil 15 tot 20 procent van de gebruikers van een Samsung-smartphone overhalen om zijn eigen betaaldienst Samsung Pay te gebruiken Alleen de Samsung Galaxy S6 en S6 Edge komen hiervoor in aanmerking, net als een grotere variant van de S6 die in het najaar wordt verwacht.
Apple vertelt vanavond mogelijk meer over Apple Pay op zijn ontwikkelaarsconferentie, waarvan de keynote live is te volgen.
Date:
Apple Pay
Bron: Emerce
Base maakt van app je bezorgadres
Eten Bezorgen
Het Belgische Base, binnenkort onderdeel van Telenet, lanceert een nieuwe smartphone-app om maaltijden of andere artikelen op iedere locatie te kunnen bezorgen. De bezorger kan met de app bijvoorbeeld ook naar een terras of het strand rijden.
Met de applicatie Phone Address wil Base naar eigen zeggen 'loskomen van het thuisadres'. Binnen de applicatie krijgen gebruikers per restaurant de kaart te zien. Is de bestelling aanvaard, dan ziet hij op Google Maps waar de leverancier is. Omgekeerd ziet de leverancier waar de klant zich bevindt op basis van gps-gegevens. Er is een speling van vijftig meter, maar daarom moet de klant ook zijn foto meesturen.
Overigens kent de dienst nu nog maar enkele leveranciers, Balls & Glory uit Antwerpen en Lucy Chang, maar daar komen meerdere bij. Base zegt de partijen enkel te willen verbinden en daar niet mee te willen verdienen. In de toekomst worden ook betaalmogelijkheden toegevoegd.
De applicatie is voorlopig uitsluitend beschikbaar voor Android-telefoons. Later wordt ook iOS ondersteund.
Date:
Eten Bezorgen
Bron: Emerce
Nieuwe Chrome beperkt Flash-gebruik
Chrome
Toekomstige versies van Chrome gaan het gebruik van Flash-animaties beperken, met goedkeuring van Flash-onwikkelaar Adobe. Met name Flash-advertenties kunnen worden geraakt.
De browser geeft nog steeds belangrijke Flash-content weer, maar bepaalt op voorhand wat wel of niet belangrijk is aan een webpagina. Belangrijke elementen als video worden ongemoeid gelaten. Andere content wordt bevroren tenzij de gebruiker actie onderneemt of in de browser heeft aangegeven om alle Flash content af te spelen.
Chrome heeft de reputatie om de batterij van laptops sneller uit te putten dan andere browsers. Met deze beperking hoopt Google de prestaties te verbeteren.
De maatregel heeft zeker consequenties voor Flash-advertenties, die maar blijven 'doorspelen' ook als de gebruiker ze niet bekijkt. Google raadt AdWords adverteerders aan om hun bestaande Flash-campagnes om te zetten in HTML5.